کد مطلب:36924
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
چرا علي بن ابي طالب عليه السلام وصي و جانشين پيامبر صلي اللّه عليه و آله است ؟
شـيعه بر تنصيصي بودن مقام خلافت اعتقاد راسخ دارد و براين باور است كه امامت پس از پيامبر گـرامي , از جهاتي بسان نبوت است ; همان گونه كه پيامبر را بايد خدا معرفي فرمايد , وصي وي نيز بايد از جانب او - جل وعلا - تعيين گردد . تـاريخ زندگاني رسول خدا صلي اللّه عليه و آله بر اين اصل گواهي مي دهد ; زيراايشان در موارد متعددي علي عليه السلام را به عنوان خليفه خويش , تعيين نموده اندكه اكنون ما تنها سه مورد از آن را مـي آوريـم :
1 - در آغـاز بـعثت ; آنگاه كه پيامبر از طرف خدا ماموريت يافت تا خويشانش را بـه مـقـتـضاي آيه و انذر عشيرتك الاقربين (1) به آيين توحيد دعوت كند , خطاب به آن جمع فرمود : هر كس مرا در اين راه ياري كند , او وصي و وزير و جانشين من خواهد بود . تعبير آن حضرت چنين بود : فايكم يوازرني في هذا الامر علي ان يكون اخي و وزيري و خليفتي و وصيي فيكم . - كـداميك از شما در اين امر مرا ياري مي نمايد تا برادر و وزير و وصي و جانشين من در ميان شما باشد ؟تنها كسي كه به اين نداي ملكوتي پاسخ مثبت داد , علي عليه السلام فرزند ابوطالب بود . در اين هنگام , رسول خدا رو به خويشاوندان خود كرده , فرمود : ان هذا اخي و وصيي و خليفتي فيكم فاسمعوا له و اطيعوه . (2)- اين ( علي ) , برادر , وصي و جانشين من است در ميان شما , به سخنان وي گوش فرا دهيد و از او پيروي نماييد .
2 - در غزوه تبوك پيامبر صلي اللّه عليه و آله به علي عليه السلام فرمود : اما ترضي ان تكون مني بمنزله هارون من موسي الا انه لا نبي بعدي . (3)- آيـا خـشنود نمي شوي كه تو نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسي باشي , جزاين كه پس از من پيامبري نيست . يعني همانگونه كه هارون وصي و جانشين بلافصل حضرت موسي بود , تو نيز خليفه وجانشين من هستي .
3 - در سـال دهـم هجرت ; رسول خدا صلي اللّه عليه و آله به هنگام بازگشت ازحجه الوداع , در سـرزميني به نام غدير خم علي عليه السلام را در ميان جمعيتي انبوه به عنوان ولي مسلمانان و مومنان معرفي كرد و فرمود : من كنت مولاه فهذا علي مولاه . - هـر كس را تاكنون من سرپرست و صاحب اختيار بودم , از اين پس , اين علي مولي وسرپرست او است . نـكـته مهم و قابل توجه اين است كه پيامبر صلي اللّه عليه و آله در آغاز سخن فرمود : الست اولي بكم من انفسكم ؟ آيا من بر شما , بيش از خود شما برترنيستم ؟ و مسلمانان همگي به تصديق او بـرخـاسـتند , بنابراين بايد گفت كه مرادآن حضرت از واژه مولي در اين حديث همان مقام اولـويـت بـر مـومـنان و سرپرستي وصاحب اختياري تام بر آنان است و مي توان نتيجه گرفت كه حضرت , همان مقام اولويتي كه خود داشت , براي علي عليه السلام نيز ثابت فرمود . و در همان روز بود كه حسان بن ثابت جريان تاريخي غدير را به نظم درآورد و اشعاري سرود كه در ذيل مي آوريم :يناديهم يوم الغدير نبيهم بخم واسمع بالرسول مناديافقال فمن مولاكم و نبيكم ؟ فقالوا و لم يبدوا اهناك التعامياالهك مولانا و انت نبينا و لم تلق منا في الولايه عاصيافقال له : قم يـا عـلـي فـانـنـي رضيتك من بعدي اماما و هاديافمن كنت مولاه فهذا وليه فكونوا له اتباع صدق مـوالـياهناك دعا : اللهم وال وليه و كن للذي عادي عليا معاديا (4)حديث غدير , از احاديث متواتر اسـلامـي اسـت كـه عـلاوه بـر عـلماي شيعه , حدود سيصد وشصت دانشمند سني نيز آن را نقل كـرده انـد (5) كه اسناد آنها به يكصد و ده تن صحابي مي رسد و بيست و شش تن از علماي بزرگ اسلام درباره اسناد و طريق اين حديث ,كتاب مستقل نوشته اند . ابوجعفر طبري , تاريخ نويس معروف مسلمان , اسناد و طريق اين حديث را در دو جلدبزرگ جمع آوري نموده است . براي اطلاع بيشتر به كتاب الغدير مراجعه شود .
شيعه پاسخ مي دهد
حسيني نصب - سيد رضا 1 - شعراء : 214 . 2 - تـاريخ طبري , ج 2 , ص 62-63 و تاريخ كامل , ج 2 , ص 40-41 و مسند احمد ,ج 1 , ص 111 و شرح نهج البلاغه ( ابن ابي الحديد ) , ج 13 , ص 212 -210 . 3 - سيره ابن هشام , ج 2 , ص 520 و الصواعق المحرقه ( ابن حجر ) , ط
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.